سایتهای فروش و آگهیدهندههای خودرویی طی سالهای اخیر پای ثابت نوسانات قیمت بودهاند تا اینکه این موضوع با تغییر روش قیمتها و درج آن در وبگاه اتحادیه نمایشگاهدارن به نوعی حل شد؛ اما متاسفانه در ۶ ماه گذشته درج قیمت در سایت تنها سه بار عملیاتی شد که رئیس اتحادیه دلیل آن را نوسان قیمتها عنوان کرد که اجازه درج قیمت واحد برای یک روز را به آنها نمیداد.
به گزارش ایسنا، مدت زمان زیادی تا انتخابات اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو (۲۸ آذر ماه) باقی نمانده؛ این تشکل طی سالهای اخیر همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده و عملکردش نیز ثابت است، به نظر میرسد با توجه به نقش موثر در تنظیمگری بازار و همچنین تغییر رویهها، پوستاندازیهایی باید صورت گیرد.
طی سالهای اخیر، نوسانات شاخصهای کلان اقتصادی، چنان تبعاتی بر بدنه بازار خودرو داشته که هنوز هم علیرغم آرامش فعلی این بازار و رکودی که ماههاست بر آن حاکم است، هنوز جانی تازه نگرفته و در بیرمقترین حالت ممکن خود به سر میبرد؛ بخشی از این موضوع تحت تاثیر سیاستهای غلط دولتهای گذشته در ممنوعیت واردات خودرو و جلوگیری از عدم تعادل عرضه و تقاضا بروز کرد؛ اما بخشی از آن هم بیتاثیر از سنتی بودن تشکلهای خودرویی و عدم همگامی و بیتفاوتی با تحولات روز در نوسانات قیمت نبوده است.
سایتهای فروش و آگهیدهندههای خودرویی طی سالهای اخیر همچنان یک پای نوسانات قیمت بودهاند و این در حالی بوده که اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو (بهویژه طی یکی- دوسال اخیر) کاملا بیتفاوت نسبت به این موضوع، روتین عادی و به دور از حاشیه خود را داشته و نتوانسته ارتباط موثری برای حل مشکلات و چالشها با دستگاهها و نهادهای سیاستگذار برقرار کند؛ بنابراین بهجای آنکه نقش تنظیمگر و موثر در بازار داشته باشد، خود هم تحت تاثیر نوسان بازار قرار گرفته است.
این موضوع زمانی خود را پررنگتر نشان میدهد که اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، در پی نوسانات بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به قیمت درب کارخانه و همچنین اقدامات برخی افراد سودجو در قیمتسازی (با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهرهبرداری سوء از التهابات)، در هماهنگی با اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفر کیلومتر معامله شده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور اقدام کرده و تا اطلاع ثانوی، به منظور ساماندهی بازار خودرو ترتیبی اتخاذ کنند که قیمتهای معاملاتی از آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه تجاوز نکند و البته که از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده در وبسایتهای خرید و فروش خودروها جلوگیری شود.
بر این اساس قیمت اعلامی اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران مبنا و ملاک قیمت روز خودروها باید قرار میگرفت که متاسفانه این درج قیمت در سایت اتحادیه مذکور دو یا نهایت سه باری بیشتر عملیاتی نشد؛ آخرین بررسیها نشان میدهد که آخرین قیمت رسمی اعلامی و درج شده از محصولات خودروسازان در سایت این اتحادیه متعلق به شش ماه پیش است!