1726   164
تاریخ انتشار: 1402/08/30 18:35
تصادفات رانندگی در حالی سالانه ۶۰ هزار نفر به فهرست معلولان در کشور اضافه می کند که نهادهای حمایتی هنوز نتوانسته‌اند نیازهای واقعی معلولان ژنتیکی را به طور کامل پوشش دهند و هزینه‌های معلولیت‌های ناشی از حوادث را تامین کنند.

گروه جامعه ایرنا - آمارهای سازمان پزشکی قانونی از رشد ۳.۷ درصدی مصدومان حوادث رانندگی در نیمه نخست امسال حکایت دارد؛ در این مدت بیش از ۲۰۱ هزار مصدوم ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که متاسفانه گروهی از آنان دچار معلولیت و ناتوانی شده و در نوبت دریافت خدمات از سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

اینکه چرا تصادفات جاده‌ای در صدر حوادث منجر به معلولیت قرار دارند، پاسخ روشنی دارد؛ ۹۲ درصد حمل و نقل در کشور به صورت زمینی و جاده‌ای انجام می شود و همین آمار گویای وضعیت ترافیک در جاده های کشور است به طوری که بنابر آمار پلیس راهور، فقط در سال گذشته بیش از هشت میلیارد تردد در جاده های کشور ثبت شده است و با توجه به اینکه در بروز هر تصادف سه عامل «انسان، جاده و خودرو» دخیل است، هر کدام از این گزاره‌ها و علل وابسته به آن می تواند در بروز تصادفات منجر به فوت یا معلولیت فرد دخیل باشد.

تصادف منجر به معلولیت از آنجا اهمیت می یابد که بدانیم فرد باید تا پایان عمر نه تنها با شرایط و زندگی جدید ادامه حیات دهد بلکه برای تامین بخشی از هزینه های زندگی و درمان خود نیازمند دریافت کمک از اطرافیان یا نهادهای حمایتی خواهد بود. در چنین شرایطی باید به معلولیت ناشی از تصادف به عنوان یک آسیب‌ اجتماعی نگریست که نیازمند راه حل بلندمدت است.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در این باره معتقد است: سالانه ۳۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که به طور متوسط ۶۰ هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می‌کند؛ باید برای کسی که وارد سبد حمایتی و خدماتی بهزیستی می شود،شغل ایجاد کنیم و به بهداشت روحی و جسمی و خدمات پزشکی او توجه کنیم.

برآوردها نشان می‌دهد که فقط هزینه‌های مراقبت، اقلام تجهیزات بهداشتی و توانبخشی، مناسب‌سازی منزل و معیشت برای هر فردی که در اثر حادثه یا تصادف دچار آسیب‌های نخاعی یا جسمی می‌شود برای خانواده‌ها کمرشکن بوده و بهزیستی سال گذشته با مدیریت بهینه منابع مالی به ۱۲۱ هزار نفر وسایل کمک توانبخشی اعم ویلچر، عصا، واکر، تشک مواج، وسایل بینایی، تخت، سمعک و دیگر وسایل را ارائه کرده است.

اغلب معلولان تصادفات جاده‌ای دچار ضایعه نخاعی هستند و در رده معلولان شدید و خیلی شدید دسته بندی می‌شوند

کارشناسان راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی به جلو، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز را سه عامل انسانی اصلی در بروز تصادفات رانندگی می دانند هرچند ناایمن بودن خودرو و جاده‌های ناایمن و حادثه خیز نیز بازیگر اصلی این میدان به شمار می روند؛ عواملی که به گفته حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، دست به دست هم می دهند تا انسان سالم را معلول کنند و بعد از آن دستگاههای دیگر دخیل می شوند تا شرایط زندگی این فرد را بهبود ببخشند.

معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی، انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها آسیب‌های نخاعی است؛ چنانکه به گفته افروز صفاری فرد مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اغلب معلولان تصادفات جاده‌ای دچار ضایعه نخاعی هستند و در رده معلولان شدید و خیلی شدید دسته بندی می‌شوند.

در این زمینه باید متذکر شد که یکی از گروه‌هایی که بیشتر در معرض صدمات ستون فقرات و آسیب‌های نخاعی قرار دارند، دوچرخه سواران و موتورسواران هستند زیرا ضربه به سر و گردن و صدمات ستون فقرات مهم‌ترین علت مرگ و معلولیت در میان این گروه است که استفاده از کلاه ایمنی و پوشیدن لباس محافظ یکی از اولیه‌ترین نکات ایمنی در این دو گروه است.




ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*
 
تبلیغات

آگهی

آگهی 2

آخرین اخبار