زمانی که دانشآموزی از ورود به دانشگاه باز میماند به جای تلاش برای پذیرش در کنکور سال بعد یا کسب مهارت تخصصصی برای راهاندازی شغل برای دستیابی سریع به پول ترجیج میدهد که کف بازار دستفروشی، شاگردی در مغازه، مسافرکشی و... کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حدود چهار، پنج سال پیش بود که بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری و بی نصیب ماندن خوزستان از رتبههای اول تا سوم کنکور بهانهای شد تا با فردی که خود نیز زمانی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بود مصاحبهای انجام دهم.
وی به شدت معتقد بود: آموزش و پرورش خوزستان سالها است که به دست افراد غیر متخصص و غیر مرتبط مدیریت میشود و روش و تفکر مجموع همین افراد روی خروجی بخش آموزش استان به تدریج تاثیر خود را گذاشته است.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که اکنون آموزش و پرورش ما صرفاً برای مشاغل کاذبی چون دستفروشی، منشیگری، شاگرد مغازه بودن، مسافرکشی و... نیرو تولید میکند و میتوان گفت: دانشآموزان بازمانده از تحصیل که شغل در بازار را پذیرفتهاند اکثراً اگر چه باسواد هستند اما سواد اقتصادی ندارند.
بر همین اساس، زمانی که دانشآموزی از ورود به دانشگاه باز میماند به جای اینکه برای پذیرش در کنکور سال بعد، تلاش کند یا به دنبال کسب مهارت تخصصصی برود تا خود شغلی برای خود راهاندازی یا شرایط جذب خود را در ادارات یا شرکتها آسانتر کند، با توجه به شرایط سنی که دارد برای دستیابی سریع به پول ترجیج میدهد کف بازار دستفروشی کند.
رها شدن دانشآموزان
شاید در آن زمان این اظهارات صرفاً و فقط مصرف رسانهای داشت اما اکنون با بررسی میدانی این موضوع مشاهده میشود که با واقعیت فاصله چندانی ندارند و اتفاقاً تبدیل به یک مسأله شده و دانشآموزان پشت کنکوری به حال خود در جامعه، فضای مجازی و بازار افسار گسیخته رها شدهاند.
اگر دانش آموزان باز مانده از کنکور را به دو گروه تقسیم کنیم، گروهی از پسران بدون درنگ وارد خدمت سربازی میشوند و گروهی دیگر همانهایی هستند که معتقدند فلانی هم مدرک گرفت نه تنها سرکار نرفت بلکه توی رشته دانشگاهیاش موفق نشد شغل مورد علاقه خود را پیدا کند.
دختران در این مقطع سنی(نوجوانی) با وجود اینکه انعطاف بیشتری برای فراگیری برخی مهارتها دارند اما به نظر میرسد فعالیت مقطعی در آرایشگاهها وکلینکهای زیبایی برای آنها جذابیت بیشتری دارد این در حالی است که ایدهها و مهارتهای پولساز زیادی وجوددارد(تصویر سازی، عروسک سازی، گرفتن تبلیغات، و....) که دختران نوجوان با فراگیری آنها میتوانند وارد بازار کار شوند.
دلیلی ندارد همه وارد دانشگاه بشوند
البته فاضل خمیسی مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز سابق در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز، معتقد است: در کل دنیا شاید 20 تا 30 درصد دانش آموزان وارد دانشگاهها میشوند مابقی با کسب مهارت دنبال دست و پا کردن شغل و درآمدی برای خود هستند.
وی با تاکید بر اینکه اغلب کارآفرینان و سرمایهگذاران جهان فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند، افزود: زمینه رشد جامعه الزاماً با پذیرش در دانشگاه صورت نمیگیرد، سیستم آموزش و پروش، نهادها، موسسات، و... باید جوانان را برای کسب مهارتهای تخصصی تشویق کند، دلیلی ندارد همه وارد دانشگاه بشوند، مهارت آموزی خیلی مهمتر است.
این فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش با طرح این سوال مبنی بر اینکه آیا برای یک لیسانسه رشته ریاضی که رشته سخت و پایه است شغلی وجود دارد؟، گفت: بسیاری از کولبرها، همچنین جوانان و نوجوانان دستفروش تحصیلکرده و بعضاً فارق التحصل دانشگاهها هستند اما چون مهارت خاصی کسب نکردهاند کوتاهترین مسیر را برای درآوردن پول را انتخاب کردهاند.
نکته مهم
قطعاً دانشآموزانی که تمایل به ورود به دانشگاه ندارند و قصد دارند از طریق کسب مهارت و آموزشهای فنی و حرفهای وارد بازار کار شوند نیاز به سرمایه اولیه برای راهاندازی کسب و کار مورد نظر دارند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان میگوید: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از طریق وامهای خود اشتغالی میتواند شرایط کسب وکار را برای جوانان فراهم کند.